Amsterdam, H. Antonius van Padua (Mozes en Aäronkerk)

 

Adema
fa. Joseph Adema
Flentrop Orgelbouw
bouw
restauratie
restauratie
– 1871
– 1938
– 1994 

mechanische sleepladen.

Een composiet-orgel, met Franse invloeden door Friese orgelbouwers gemaakt; met conservatieve delen en eigen inbreng van Adema (het pijpwerk is in de Nederlandse traditie gemaakt). Het is tussentijds een paar keer uitgebreid.

Bij de laatste restauratie is de bestaande situatie gerespecteerd; wel is de windlade van het Reciet omgedraaid vanwege de bereikbaarheid van de tongwerken, en is de klavieromvang uitgebreid tot g”’ waarvoor ruimte gevonden kon worden in de bestaande windladen.

III

/P

/48

Bouwjaar: 1871

Bouwer: Gebr. Adema

Het ontwerp

Adres

Waterlooplein 207

1011 PG

AMSTERDAM

NL

Hoofdwerk

Principaal 16′
Gedekt 16′
Principaal 8′
Portunaal 8′
Gedekt 8′
Kwint 5 1/3′
Principaal 4′
Principaal 2′
Diapason 8′
Diapason 4′
Mixtuur IV-VII
Kornet III-V
Ripieno II
Bariton 16′
Trompet 8′
Trompet 4′

Positief

Viool 16′
Salicionaal 8′
Viool 8′
Gedekt 8′
Viool 4′
Gedekt 4′
Kwintviool 2 2/3′
Viool 2′
Mixtuur II-VI
Fagot 16′
Fagot Hobo 8′

Reciet

Kwintatoon 16′
Violoncel 8′
Vox coelestis 8′
Fluit 8′
Dwarsfluit 4′
Kwintfluit 2 2/3′
Piccolo 2′
Terts 1 3/5′
Trompet 8′
Vox humana 8′

tremulant

Pedaal

Subbas 32′
Openbas 16′
Contrebas 16′
Gedekt 16′
Kwint 10 2/3′
Openbas 8′
Violoncel 8′
Openbas 4′
Bazuin 16′
Trompet 8′
Trompet 4′

Koppels

Reciet – Hoofdw.
Reciet – Positief
Hoofdw. – Pedaal
Positief – Hoofdw.
Positief – Pedaal
Suboctaaf – Positief
Superoct. – Pedaal

Speelhulpen

diverse combinatietreden

Omvang

Manuaalomvang C – g”’
Pedaalomvang C – f’

Flentrop Orgelbouw logo

Flentrop
Orgelbouw

Flentrop adres